Brugeroplevelsen

Når det gælder søgemaskineoptimering, er linkbuilding noget af det sværeste. Det kræver kreativitet og ofte et budget. Der er ikke to søgemaskineoptimeringskampagner, som er ens. Den type søgemaskineoptimering, der passer til dit firma afhænger ikke kun af din hjemmeside, men også af din personlighed.Der er et begrænset antal af variabler som søgemaskiner kan tage højde for. Disse variabler inkluderer keywoeds, links og sidens struktur.

Når det omhandler sidens stuktur tænker søgemaskinerne i høj grad på brugeroplevelsen. Hvis dem der besøger din hjemmeside deler den, bogmærker den, gentager besøget eller laver links, så er siden med største sandsynlighed god.

Søgemaskinerne måler også på andre parametre – hvis du for eksempel besøger den første hjemmeside, som søgemaskinen viser, men straks går tilbage og vælger næste link, tyder det på at den første hjemmeside ikke var tilfredsstillende. Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men med millioner og atter millioner af klik hver dag, får søgemaskinerne hurtigt en idé om, hvilke sider er god og hvilke, der ikke er.

I 2011 introducerede Google desuden en update, som hed Panda. Panda ændrede på dramatisk på søgemaskinernes algoritmer for, hvordan den dømmer hjemmesider for kvalitet. Panda updaten blev lavet ved at få rigtige mennesker til at evaluere mange tusinde sider. Disse bedømmelser blev omdannet til et program, der kunne efterlige de menneskelige bedømmelser. Efter det kunne computeren forudsige, hvad rigtige mennesker ville bedømme som sider af dårlig kvalitet. Resultatet var overvælgende – 20 % af alle Googles søgeresultater skiftet plads og det blev nødvendigt at reevaluere tilgangsmåden til søgemaskineoptimering.

Endeligt opdagede søgemaskinerne ganske tidligt, at kvalitetssider fik væsentligt flere links end de dårlige sider. Søgealgoritmer er i dag blevet meget mere komplicerede, men antallet af links til en side er stadig en stor faktor.

Siden dengang er søgemaskinerne begyndte at tage højde for hvilke sider, der linker – kvalitetssider linker ofte til andre sider af høj kvalitet. Dårlige sider linker for det meste til dårlige sider.

Da det blev opdaget, at links til ens hjemmeside ville få en højere op på søgelisterne begyndte mange sider at skabe falske link – vrøvletekster uden nogen mening, som var overstrøet med links. Søgemaskinerne opfangede imidlertid hurtigt dette trick og begyndte at straffe siderne. De mange spamtekster med links ødelagde brugeroplevelsen mange steder på internettet og det accepterer søgemaskinerne ikke. I dag er der derfor krav til, at teksterne vil være af en vis længde og at de desuden skal være unikke. Derfor er der i dag et stort marked for kvalitetstekster på området, der behandler søgemaskineoptimering.

Det du altid skal huske på, når det handler om søgemaskiner er, at de belønner sider, der giver deres bruger en god oplevelse og straffer sider, som skaber dårlige brugeroplevelser. Når du laver søgemaskineoptimering, skal du derfor altid have i tankerne, hvorvidt det du gør, vil gavne eller skade dig. Frem brugeroplevelsen på din side og søgemaskinerne vil belønne dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *