Tøj på nettet boomer, men det gør ligegyldige blogs også

Salget af tøj på nettet booomer, og 2012 var rekordår for tøjbrancen online.

Tøj har altid været en stor industri. Tidligere var det de fysiske butikker der drev væksten, der er stadig stort salg i de fysiske butikker, men i dag er det online der virkelig sker fremskridt. Der findes nogle få rigtigt store spillere på markedet, og en masse mindre, der sælger forskellige nicheprodukter, indenfor alt ligefra økologisk tøj til til til gravide.

En masse af disse webshops betaler kommission hvis dit website sender trafik til sitet, og det har gjort at der er startet en MASSE ikke seriøse modeblogs op, hvis eneste formål er at blive fundet på Google og sende trafikken videre til disse shops, og få kommissionen.

De sidste par måneder er det væltet frem med disse blogs, og man kan stort set ikke søge på tøj til især kvinder, uden man støder på 3-4 af disse blogs.

Men der kan også være positive ting forbundet med disse blogs. F.eks. er mange webshops utroligt dårlige til at optimere deres sites til Google. Det betyder at søger du på deres produkter, finder du dem ikke, og på det område hjælper alle disse mellemsites faktisk brugeren, da de sørger for at blive fundet på relevante søgeord, og sende trafikken videre til relevante produkter.

Der er dog stor forskel på kvaliteten, og i dag vil jeg se lidt nærmere på et site som hedder http://uhk.dk. UHK er tydeligvis et site som er godt optimeret. Der er tøj i mange kategorier og f.eks. deres sektion omkring lange kjoler ( http://kvinder.uhk.dk/oversigt/kjoler/lange-kjoler/ ) byder på flere underkategorier.

Spørgsmålet er så om sådan et site har en berettigelse?

Svaret er indtil videre ja, efter min mening, og det er udelukkende fordi de sørger for at lede de besøgende videre til relevante produkter. Produkter som i mange tilfælde ikke kan findes ved at søge på Google, fordi mange webshops simpelthen ikke er gode til at optimere til Google.

Har siderne en fremtid?

Umiddelbart er svaret nok at Google vil forsøge at begrænse den slags sider. Efterhånden som webshops´ne bliver bedre til at optimere til google, vil den slags sider blive overflødige, med mindre de kan tilføre markedet og de søgende noget nyt.Det kunne være en side der viste ALLE slips der sælges i Danmark. Skulle man bruge et slips gik man ind på den side. Det ville betyde at siden, som jo stadig får kommission, rent faktisk ville have et super godt formål for de besøgende, og altså ikke bare fungere som søgemaskineoptimeret-mellem-side, hvis eneste formål er at få en hurtig kommission.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *